Koç ve Sabancı ‘Türk malı metrobüs’ için yarışacak

Daha önce yurtdışından metrobüs ithal eden belediye, bu kez yerli üreticilere öncelik tanıyacak. Açılacak ihaleyle Temsa Global ile Otokar ilgileniyor. Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, 2 yıllık süreçte metrobüs geliştirebileceklerini ve 250 adetlik rakamın üretim için fizibıl olacağını söyledi. Mete Tansu'nun Vatan Gazetesi'ndeki haberi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İstanbul’da iki kıtayı birbirine bağlayan metrobüs ağını son sürat genişletmeye devam ediyor. 2012 yılı başında Söğütlüçeşme’den bir yolcu Beylikdüzü’ne kadar seyahat edebilecek. Hal böyle olunca İstanbul’un en önemli ulaşım aracı haline gelen metrobüse, vatandaş yoğun ilgi gösteriyor. Projenin başlangıcında günde 250 bin kişinin metrobüsü kullanacağı düşünül-müştü ancak şimdi bu rakam 850 bin kişiyi geçti. Akşam ve sabah saatlerinde metrobüs duraklarında yoğunluklar oluştu. Şu an 300 adet olan metrobüs sayısı, İstanbul ulaşımına yetmemeye başladı.
İBB Başkanı Kadir Topbaş da önümüzdeki dönemde hatlardaki metrobüs sayısını artırma kararı aldı. Ancak en önemlisi bu kez ihalede tercihlerinin Türkiye’de üretim yapan şirketlerin lehine olacağını açıkladı. Çünkü 2007’deki gerçekleştirilen ihalelerde yerli şirketler İBB’nin ihtiyacını karşılayacak ebatlarda otobüs üretmiyordu.
İşler değişince şimdi tüm gözler yerli üreticilere çevrildi...
İlk olarak Sabancı Holding’in şirketi Temsa Global, Başkan Kadir Topbaş’a metrobüsle ilgilendiklerini bildirdi. Bizzat Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ile CEO Zafer Kurtul, Topbaş’ı ziyaret ederek, önümüzdeki dönemde yapılacak ihalelerle ilgilendiklerini aktardı. Güler Sabancı, Türkiye’de yerli üreticilerin belirli adetlerde sipariş alınması halinde metrobüs üretebileceğini, aracın geliştirmesi için ise 2 yıllık bir süreye ihtiyacı olduğunu belirtirken, Kadir Topbaş da kendilerine 250 tane otobüs siparişi verebileceklerini söyledi. Topbaş’ın otobüs üreticilerinin iştahını kabartan sözü de “İki yıl içinde yerli üreticilerimizin de yer aldığı ihaleler açacağız ve tercihimiz yerliden yana olacak.” Kamu İhale Kanunu’nda da yerlilere öncelik tanınması şartı bulunuyor...
Metrobüs 2 yılda geliştirilir
Sabancı Holding’in metrobüs ihalesindeki rakibi uzun yıllardır tatlı rekabette bulunduğu Koç Holding olacak. Koç’un savunma sanayi için zırhlı araçlar, otobüs, minibüs üreten şirketi Otokar da metrobüs pazarına kayıtsız kalmayacağını açıkladı.
Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, metrobüs üretmenin çok zor olmayacağını belirterek, “Fabrikamızda yeni bant açmamıza gerek yok. Mevcut belediye otobüsünün üretildiği bant yeterli olur. Zaten genişlik aynı sadece uzunluk farklı. O da körüklü. Önemli olan Ar-Ge. Metrobüste tüm görev mühendislere düşüyor. 2 yılda metrobüs geliştirilebilir. Metrobüs sadece iç pazara değil ihracat için de düşünülebilir. Dünyada bazı ülkelerde böyle özel şeritli yollarda giden metrobüs sistemi bulunuyor” dedi.
Görgüç’e İBB Başkanı Kadir Topbaş’ın dile getirdiği ‘Yerlilere 250 adetlik metrobüs siparişi verebiliriz’ sözünü hatırlattığımızda çok net cevap verdi: “İhaleye girmek için telaffuz edildiği gibi 250 adetlik bir rakam yeterli görünüyor. Gerçekten büyük rakam.”
Otobüsün Otokar’ın ana iş kolu olduğuna dikkat çeken Serdar Görgüç, şunları kaydetti: “Bizim ana konularımızdan biri. Böyle bir ihaleden ve işten uzak durmayız. Otokar olarak mutlaka ihaleye gireriz. Ancak ihale şartlarını, ne istendiğini şu an bilmiyoruz. Tahminim önümüzdeki dönemde İstanbul Büyükşehir Belediyesi, metrobüs üretebilecek şirketleri toplayıp, bilgi aktaracaktır.”
Hangi ürünleri üretiyorlar?
Temsa Global, Adana’daki fabrikasında yüzde 100 kendi markası olan Safir, Daimond ve Avenue otobüslerini üretiyor. Sakarya’da üretim yapan Otokar, Sultan, Kent ile Doruk otobüslerini bantlardan indiriyor.
Fiyatları tartışma konusu
İstanbul’da halihazırda metrobüs olarak Merceres Capacity, Citero ile Phileas’lar kullanılıyor. Tanesi 1.2 milyon euroya mal olan Phileas’lar, rampa çıkamadığı ve sık sık arızalandığı için büyük eleştirilere neden olmuştu.

VATAN

Yorumlar